Ekonomİ Polİtİk : CHOMSKY
Ünlü
bir dilbilimcidir. Chomsky’e göre kitle iletişim araçları olarak radyo, tv ve
yazılı basın halk için gerçeği ve doğruyu sunduğuna inanları ‘’Medya
Cahilleri’’ olarak adlandırmaktadır. Ona göre medyanın böyle bir amacı yoktur.
Yani medya halkı bilgilendirme, halkı savunma gibi bir kaygı taşımamaktadır.
Medya, belli büyük şirketlerin elinde, onlara bağımlı olduğu için ‘’kamu
çıkarlarına değil, devletin ve diğer şirketlerin çıkarlarına hizmet eder.
Medyanın
devlete yönelik hizmeti; halkın düşüncesinin denetim altında tutulması ve
rızasının alınmasıdır. Medya toplumsal bir amaca hizmet eder. İnsanların,
zihinlerini, hükümetlerine ve daha genel kapsamda toplumsal, ekonomik ve
politik düzenin düzenlemelerine bağlılık gösterecek şekilde insanları eğitir.
Yani halkın düşüncesinin kontrol edilmesi medyanın isleviyle yerine
getirilmektedir.
Chomsky
medyanın bu özelliklerini ‘’Propaganda Modeli’’ile açıklar. Buna göre; medyanın
toplumsal amacı, topluma ve devlete egemen ayrıcalıklı grupların ekonomik,
toplumsal, siyasal gündemlerini halka aşılamak ve bunları savunmaktır.
Bunun
yanında Chomsky medyanın muhalefet eleştiri yaptığını da söyler. Fakat bunu da
kendi kuralları içinde yapar. Yani yine devletin çıkarları söz konusu olur. Ona
göre medya halkın kontrolüne açık olmayan bir şeydir. Bu ticari medyanın halkın
iradesini yansıtan demokratik bir oluşum olmasını ister. Bu da ancak İmmediast
bir yaklaşımla gerçekleşebilir. Yani kitle iletişim araçlarının
demokratikleştirilmesi, halkın medya bağlamında bilinçlendirilmesi hedef
almaktadır.Ona
göre medyanın kamunun eline geçmesiyle artık devletin demokratik olmaya
davranışları da kontrol altına alınmış olacaktı.(gizli eylemleri, propogandası)
Propaganda modeli medyanın etkisinin ne derece büyük olduğunu değil, onun
davranışına ve işleyişine ilişkin bir modeldir. medyadaki haberler sunulmadan
önce belli süzgeçlerden geçer bu seçimi etkileyen faktörler;
1. medyanın büyüklüğü 2. reklamcıların mali desteği 3.
onaylanmış haber kaynakları: medya organizasyonlarında belirli konular
konuşuluken, hep belirli isimler çağırılır. o isimler de istenmeyen, aykırı bir
şey söylemezler. bu yüzden onaylanmışlardır.
4.
itİraz ve yaptırım uygulayan kurumlar: eğer medya organizasyonu istenmeyen bir
içerik hazırlarsa, çeşitli kurumlar veya kişiler dava açabilir. yüklü maddi
tazminatlar ya da hapis cezalarıyla karşı karşıya kalınabilir. 5. bir denetim mekanizması olarak
anti-komünizm: insanları "komünistlik yapıyorsun" diyerek korkutma ve
sistem dışında bırakma.Yani
ona göre medya adeta halkı uyuşturur, onların gerçek sorunları üzerinde
düşünmesini engellemektedir.haberler beli süzgeçlerden geçtiğinden belli
çıkarlar doğrultusunda ortaya çıkmaktadır. Fakat bunlar halkın çıkarları
değildir. Medya, elitleriyle birlikte sistemin yeniden üretimini sağladığı için
stotükocu bir ideolojiye sahiptir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder