8 Kasım 2013 Cuma

EKONOMİ POLİTİK (CHOMSKY)

Ekonomİ Polİtİk :  CHOMSKY
Ünlü bir dilbilimcidir. Chomsky’e göre kitle iletişim araçları olarak radyo, tv ve yazılı basın halk için gerçeği ve doğruyu sunduğuna inanları ‘’Medya Cahilleri’’ olarak adlandırmaktadır. Ona göre medyanın böyle bir amacı yoktur. Yani medya halkı bilgilendirme, halkı savunma gibi bir kaygı taşımamaktadır. Medya, belli büyük şirketlerin elinde, onlara bağımlı olduğu için ‘’kamu çıkarlarına değil, devletin ve diğer şirketlerin çıkarlarına hizmet eder.
Medyanın devlete yönelik hizmeti; halkın düşüncesinin denetim altında tutulması ve rızasının alınmasıdır. Medya toplumsal bir amaca hizmet eder. İnsanların, zihinlerini, hükümetlerine ve daha genel kapsamda toplumsal, ekonomik ve politik düzenin düzenlemelerine bağlılık gösterecek şekilde insanları eğitir. Yani halkın düşüncesinin kontrol edilmesi medyanın isleviyle yerine getirilmektedir.
Chomsky medyanın bu özelliklerini ‘’Propaganda Modeli’’ile açıklar. Buna göre; medyanın toplumsal amacı, topluma ve devlete egemen ayrıcalıklı grupların ekonomik, toplumsal, siyasal gündemlerini halka aşılamak ve bunları savunmaktır.
Bunun yanında Chomsky medyanın muhalefet eleştiri yaptığını da söyler. Fakat bunu da kendi kuralları içinde yapar. Yani yine devletin çıkarları söz konusu olur. Ona göre medya halkın kontrolüne açık olmayan bir şeydir. Bu ticari medyanın halkın iradesini yansıtan demokratik bir oluşum olmasını ister. Bu da ancak İmmediast bir yaklaşımla gerçekleşebilir. Yani kitle iletişim araçlarının demokratikleştirilmesi, halkın medya bağlamında bilinçlendirilmesi hedef almaktadır.Ona göre medyanın kamunun eline geçmesiyle artık devletin demokratik olmaya davranışları da kontrol altına alınmış olacaktı.(gizli eylemleri, propogandası) Propaganda modeli medyanın etkisinin ne derece büyük olduğunu değil, onun davranışına ve işleyişine ilişkin bir modeldir. medyadaki haberler sunulmadan önce belli süzgeçlerden geçer bu seçimi etkileyen faktörler;
1. medyanın büyüklüğü 2. reklamcıların mali desteği 3. onaylanmış haber kaynakları: medya organizasyonlarında belirli konular konuşuluken, hep belirli isimler çağırılır. o isimler de istenmeyen, aykırı bir şey söylemezler. bu yüzden onaylanmışlardır.
4. itİraz ve yaptırım uygulayan kurumlar: eğer medya organizasyonu istenmeyen bir içerik hazırlarsa, çeşitli kurumlar veya kişiler dava açabilir. yüklü maddi tazminatlar ya da hapis cezalarıyla karşı karşıya kalınabilir. 5. bir denetim mekanizması olarak anti-komünizm: insanları "komünistlik yapıyorsun" diyerek korkutma ve sistem dışında bırakma.Yani ona göre medya adeta halkı uyuşturur, onların gerçek sorunları üzerinde düşünmesini engellemektedir.haberler beli süzgeçlerden geçtiğinden belli çıkarlar doğrultusunda ortaya çıkmaktadır. Fakat bunlar halkın çıkarları değildir. Medya, elitleriyle birlikte sistemin yeniden üretimini sağladığı için stotükocu bir ideolojiye sahiptir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder